Analys om NGA/lion Electric

Detta innebär inga rekommendationer eller råd. Författarna tar inte ansvar för ekonomiska transaktioner som grundats på detta innehåll. Upphovsrätt till bilder tillhör respektive upphovsrättsinnehavare och används i god sed i syfte för samhällsdebatten.

NGA/Lion Electric

Lion electric kommer merga med NGA inom kort framtid (mars-april). Lion electric är en lastbils och busstillverkare. Som du kanske märkt ska dem drivas av el. Det som gör det här företaget intressant är att dem faktiskt producerar bussar och lastbilar vilket inget annat företag gjort på sådan skala innan. Just nu finns det över 300 Lion fordon på vägen. Deras nuvarande fabrik har en kapacitet på 2,500 fordon per år och dem planerar att leverera 650 fordon 2021. Dem planerar att leverera 18,400 fordon 2024.

Den potentiella marknaden är $110 miljarder. $100 miljarder står 335,000 lastbilar för och $10 miljarder står 45,000 skolbussar för. Detta är endast i USA och Kanada. Just nu är den här marknaden i princip orörd så det finns mycket rum för snabb och enkel tillväxt. Just den tillväxten satsar Lion på med denna merger då dem drar in $500 miljoner och planerar att bygga två nya fabriker. Dessa fabriker skulle öka deras kapacitet till över 20,000 fordon per år. Denna merger ger dem alltså kapital för kraftig tillväxt och dem själva räknar med en omsättningstillväxt på cirka 200% per år från 2020 till 2024. Men dessa SPAC siffror brukar vara lite väl optimistiska så man kanske kan halvera den siffran vilket fortfarande gör den väldigt bra.

En väldigt intressant faktor för det här företaget är Amazon då dem reserverat 500 lastbilar per år från 2020 till 2024. Däremot betyder inte det att dem garanterat att dem ska ha 500 lastbilar per år. Det som är mycket viktigare är att Amazon faktiskt äger cirka 20% av Lion vilket skiljer sig starkt från andra liknande företag. Amazon är välkänt för att köpa en del lastbilar från många olika företag för att testa dem och se vilken som passar företaget bäst och mycket pekar åt Lion då det är en av de få företag som dem har en sådan stor reservation på och så mycket jag vet så har Amazon ingen andel av något annat EV företag.

Något kanske väger ännu starkare än Amazon är det faktum att Lion är det största EV företaget i Kanada. Kanada har nyligen gett Lion electric ett stöd på $100 miljoner till en batterifabrik. Om något företag i Kanada behöver Lions fordon så kommer dem antagligen  vända sig till Lion istället för ett företag i USA. På så sätt har dem alltid något att falla tillbaka på. Dessutom ger stödet från Kanada ett tecken på att Lion faktiskt gör rätt saker och att företaget förväntas bra resultat i framtiden.

Deras produktion är gjord från grunden i fabriken. Ingenting är beroende av ett annat företag som t.ex Hyliion där de gör ”hybridkit” till andra lastbilar. Deras produkt är därför beroende av t.ex Scania eller Volvo. Anledningen till att producera allt själv som företag är för att kunna expandera och bli större. Det finns alltså få gränser som stoppar dem.

En del investerare tycker dem lägger för mycket pengar på att utveckla batterier. Det är en process som kostar otroligt mycket pengar och många tycker det hade varit till bättre användning för tillväxt inom andra områden av företaget. Men företaget nämner själva i en presentation att dem beräknas spara 55% på batterisystem genom att utveckla dem själva. Själv hade jag sagt att företaget nog har bättre koll än den genomsnittlige investeraren men det är ändå värt att ha koll på och se hur det utvecklas.

En tanke som lätt kommer upp är Tesla. Dem har två lastbilar i utveckling och kommer tävla om marknadsandel med Lion. Dem planerar att erbjuda flera olika typer av lastbilar och det verkar som att företaget strävar mot ett brett urval av nyttofordon. Jämför det med Tesla som hittills endast satsar på Långtradare. Därför kommer Tesla tävla med ca 25% av Lions utbud cirka 2022 eller när Tesla faktiskt lanserar sina lastbilar.

En positiv faktor som ytterligare hjälper företaget är Biden då han är mycket för grön energi och vill bl.a transformera postsektorn i USA till en eldriven flotta istället för konventionella motorer. Det som är ännu viktigare för Lion är att dem gör skolbussar och Bidens administration kan vända sig till Lion och få skolbussar producerade på kort varsel. Dessutom är Lion självklart positivt påverkade av den gröna trenden som ännu inte verkar sakta ner.

En detalj som blir mer och mer viktigare för att hitta bra deals nuförtiden är om aktien plockas upp av sociala medier. Detta företag har väldigt lite uppmärksamhet jämfört med andra EV SPACs och det kan leda till en snabb ökning i priset om uppmärksamhet dras till företaget. Väldigt svårt att veta precis när men om dem fortsätter bryta ny mark i samma takt så kan det inte vara långt kvar.

Det här företaget är annorlunda i SPAC sektorn då många SPACs inte har en färdig produkt eller inte nått en särskilt stor kommersiell marknad. NGA har fördelen att vara störst i Kanada och med denna merger får dem kapital att expandera exponentiellt. Utöver detta så har dem starkt stöd från Amazon och Kanada. Väldigt intressant företag och knappt uppmärksammat på sociala medier än. Ett pris under $20 är enligt mig otroligt billigt. Speciellt då den redan varit uppe på $35.

Detta är inte finansiell rådgivning och är endast till för underhållning och utbildning.

Denna analys är skriven utav skribenten @dunderdan

Dela:

0 0 votes
Betyg
Subscribe
Notify of
guest
0 Kommentera
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Annonsplats

Annonsplats

Handla inte ensam

Vi är Sveriges enda och största live-trading forum

Senaste gästanalyserna

Sociala medier